Onderzoek onthult verrassende feiten over onze keukenwensen
Je nieuwe keuken verschilt zo goed als zeker van de keuken waarin je opgroeide. Net zoals de keuken van je ouders vandaag niet langer die van hun ouders is. Miele liet een onderzoek doen naar wat we vandaag verwachten van een keuken en een keukentoestel. In die checklist zitten best wat verschillen.
Begin maart deed het onderzoeksbureau DVJ-Insights in opdracht van Miele een rondvraag naar wat de Belg vandaag verwacht van zijn keuken en keukentoestellen. Hoe informeert hij zich daarover en welke eigenschappen wegen door bij de uiteindelijke aankoopbeslissing? De resultaten van dat onderzoek tonen verwachte en verrassende resultaten over de checklist voor jouw nieuwe keuken.
Doelwit: maag en hart
Meer dan oudere leeftijdsgroepen denken 24- tot 34-jarigen bij een keuken aan ‘karweien’ en ‘schoonmaken’, maar iedereen associeert de keuken toch vooral met ‘koken’ en met ‘gezelligheid’. Daarmee bevestigt de keuken zich als het nieuwe hart van de woning. ‘Efficiëntie’ komt bij nagenoeg alle ondervraagden op een verdienstelijke derde plaats. Zit dat schoonmaken je echt hoog? Weet dan dat de Miele-ovens met pyrolyse alle vuil en vetresten tot makkelijk weg te vegen as transformeren.
Functie versus design
Bij het design van een keukentoestel verkiest 58 procent van de ondervraagden een combinatie van functionaliteit en aantrekkelijk uiterlijk. Vooral jongere mensen vinden een fraaie look belangrijk en bij wie dat doorweegt, gaat de voorkeur vooral uit naar een strak en modern design. Niet echt verrassend: op de vraag of we bij een toestel met dezelfde features graag tussen verschillende designs willen kunnen kiezen, antwoordden zowel jong als oud overwegend bevestigend.
Startpunt: toestel, prijs of checklist?
Elke leeftijdsgroep weet min of meer wat te verwachten van een nieuw keukentoestel en zoekt vervolgens naar de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Een andere aanpak is het vertrekken vanuit een bepaald budget en daarbinnen het best mogelijke toestel kiezen. Wat opvalt is dat 24- tot 34-jarigen dubbel zo vaak als andere leeftijdscategorieën werken met een vrij specifiek lijstje van eigenschappen waaraan het gezochte toestel moet voldoen.
Vraag het aan vrienden en familie … of niet
Informatie over kandidaat-keukentoestellen zoeken en vinden we vooral op consumentensites en productvergelijkende websites. We bekijken folders wat aandachtiger en laten ons daarnaast ook vaak informeren door professionals, zoals keukenleveranciers of verkopers in speciaalzaken. Het enige echt opmerkelijke verschil is hier dat hoe ouder we worden, hoe minder we voortgaan op de mening van vrienden en familie. Dat doen 24- tot 34-jarigen bijvoorbeeld twee keer zo vaak als 66-plussers.
Design, duurzaamheid en gebruiksgemak
Enkel bij 24- tot 34-jarigen scoort duurzaamheid net zo hoog als gebruiksgemak bij de aankoop van een nieuw toestel. Het design hinkt daar bij alle leeftijdscategorieën ver achterop, ook al is het bij diezelfde 24- tot 34-jarigen toch haast vijf keer zo belangrijk als voor de oudste leeftijdsgroep. Ook opvallend: bij wie het design van keukentoestel wel primeert, tellen we dubbel zoveel mannen als vrouwen.
Gebruiksgemak dus
Gebruiksgemak is voor iedereen de nummer één op het verlanglijstje en de betere merken antwoorden daarop met slimme innovaties. Die laten toe om elke dag weer iets lekkers op tafel te zetten, snel en zonder dat je er omkijken naar hebt. Denk bijvoorbeeld aan de Automatische Programma’s of Mix & Match-feature van Miele-ovens, waarmee je meerdere bereidingen in een keer klaarmaakt. Of inductiekookplaten die je het vermogen van twee kookzones laten combineren wanneer het even snel moet gaan.
De ene zijn duurzaamheid …
… is die van de andere niet. De grens ligt hier zo ergens rond de leeftijd van 50 jaar. Voor wie jonger is betekent duurzaamheid vooral een keukentoestel dat lang(er) meegaat. Voor wie ouder is, staat het veeleer voor een toestel met een lager water- en stroomverbruik. Bij die groep ondervraagden die bereid is meer te betalen voor een duurzamer toestel, doet de jongere helft het vooral voor het milieu en de oudere voor de besparing op de energierekening.
Werk aan de winkel
Consumenten beseffen dat ze nog niet zo mee zijn met nieuwe keukentechnologieën als ze zouden willen. Bij de jongere leeftijdsgroepen is die kennis beter, maar ook daar is er nog werk aan de winkel. Zo is maar een kwart tot een derde van de ondervraagden bekend met stoomkoken, ook al zegt meer dan de helft van de 24- tot 49-jarigen dat ze er wel degelijk geïnteresseerd in zijn. Miele, pionier en expert van de stoomkoken in de thuiskeuken, vinkt intussen in steeds meer huishoudens dit vakje van de checklist af.
In stijgende lijn
Of het nu om de tweede vaatwasser of derde koelkast van je leven gaat, van een nieuw keukentoestel verwachten we bijna unaniem dat het meer in zijn mars heeft dan ons huidige toestel. Er blijkt altijd ruimte voor verbetering en we zijn allemaal op zoek naar een upgrade. Van onze keuken, van onze keukentoestellen én van onze hele keukenbeleving.